Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag

"Ett underbart hjärtesmycke från Efva Attling. Jag drömmer om det tillsammans med dig, JK!

Alla Hjärtans dag - en dag för vänskap och kärlek. Till Sverige har seden att fira den 14 februari som "Alla hjärtans dag" kommit på senare år. Det sägs att blomsterhandlarna aldrig säljer så många rosor som just idag. Jag kan tycka att det är mer som ett kommersiellt jippo, för visst ska man tänka på vänner och sin kärlek betydligt oftare än just idag... Fast jag erkänner att det är lite mysigt med någonting i hjärtevägen. Jag erkänner också att jag skulle bli lite, lite, lite, lite, lite besviken om M glömmer att utmärka dagen.
Nu gräver historieläraren i mig fram. Alla hjärtans dag har faktiskt en bakomvarande tradition (!).

Valentin var präst i Rom på 200-talet. Den dåvarande kejsaren Claudius hade förbjudit sina soldater att gifta sig men kärleken rättar ju sig inte efter förbud. Valentin vigde förälskade soldater och deras flickvänner i smyg.
Därifrån till alla hjärtans dag går vägen via England och USA. I England fanns i förkristen tid en fest den här tiden på året för att fira våren.
Det allra första Valentinkortet lär vara en dikt som Charles, hertigen av Orleans, skickade till sin hustru 1415, då han satt fängslad i Towern i London.
Alla hjärtans dag firas över hela världen men ser inte likadant ut överallt. Alla hjärtans dag kom till Sverige 1956. Det var varuhuset NK, var annars, som introducerade dagen. Under 90-talet kom det stora genomslaget i firandet.

                                                                                                                                      Källa: NA 14/2                                 


Hur som helst så är kärleken inte gratis. Den handlar om att vilja kämpa, vårda och bevara. Den har sitt pris i engagemang och omtanke. Genom att prioritera den kan den överleva. Det försöker jag tänka på ibland.

Ha det idag, mina vänner!










Kommentarer
Postat av: AnnaMariaY

fint skrivet där...ha det gött idag med M - om han uppskattar din dag alltså*blinka*

Postat av: Marsmannen

Orolig att jag ska gömma dig??? Återstår att se om du blir besviken eller ej.....
Marsmannen

2006-02-14 @ 11:38:29
Postat av: tess

ha en underbar dag/kväll! klart vi ses snart och planera, planera, som sagt, det blir jättekul! haha kramar i mängder!

2006-02-14 @ 13:51:03
URL: http://tessadventures.blogg.se
Postat av: Cokoris

Alexvännen! Ha en underbar dag och kväll med Marsmannen tydligen behvöde du inte oroa dig, han har inte glömt dig hihi... saknar dig..pusspuss

2006-02-14 @ 14:44:26
Postat av: Tessan

Vill ge dig en kram på allas hjärtans dag!:)Njut av dagen!KRAMAR!

2006-02-14 @ 19:55:45
Postat av: Anna

ja alla hjartans dag ar redan over hos er och vi har det 4 och halv timmar sen ar det over.. du vet hur det ar har i USA.. overallt med hjartor och sana saker.. suck... ha det bra!!! kram!!

2006-02-15 @ 02:28:42
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: Anna

Glomde tillagga pa min senaste post.. Happy Valentine day!!! :) halsa Marsmannen fran mig sa gott.. vi ses..

2006-02-15 @ 04:18:17
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: aö

tjo hade faktiskt ingen aning om hur valentindag uppkom,såå tack :)
sänder er allahjärtansdag kramar i efterhand..

2006-02-15 @ 11:34:42
Postat av: nea

vad jag skrattade när jag läste "lite, lite, lite, lite, lite besviken" och sen när jag såg marsmannens inlägg, det värmde i hjärtat!!! :) hoppas du är nöjd :P kramar

2006-02-15 @ 14:10:03
Postat av: Elinleticia

Heja dig som för in lite historia på daglistan :)

2006-02-15 @ 18:51:13
URL: http://elinleticia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback