Att resa

48225-4

En resa på tusen mil börjar med ett fotsteg.......

Så sant som det är sagt. Jag älskar att resa och tycker det är ett privilegium att få se världen. Det går inte att få likvärdiga kunskaper som finns i böcker som man får genom att resa. Att få större förståelse hur människor har det i andra länder är för mig en mycket viktig erfarenhet. Jag minns fortfarande väldigt starkt många av mina resor. Asien och Australien är en sådan resa som ofta dyker upp framför näsan på mig.

Det går inte för oss som ALLTID får mat varje dag att på riktigt förstå vad fattigdomen egentligen innebär. Under min resa med några elever till Afrika fick jag erkänna för mig själv hur ofattbart, ofattbart och jag menar det, bra vi alla egentligen har i Sverige.  Jag skulle precis klaga häromdagen varför det inte gick att få en tolk till ett möte - det är ju ett viktigt möte. I Gambia har döva bara 4 outbildade teckenspråkstolkar i HELA landet. Vi har 450 utbildade teckenspråkstolkar. De räcker förstås inte, men det är paradoxalt nog att jämföra, eller hur?

Jag längtar så mycket till sommaren då jag och M ska resa till Venezuela efter en kortare vistelse i Kalifornien. Där ska vi verkligen njuta av varandras sällskap hela tiden, utom när M fiskar. Jag har lovat att M ska få ägna en hel del tid till hans största intresse. Inte mig emot att kunna ligga på stranden och läsa högar med pocketböcker, dricka paraplydrinkar och se honom få napp. M är väldigt duktig på att fotografera, men det beror till en stor del att det är han som fått mest tid med kameran. Kanske jag får chans i sommar månntro?

Först ska jag till Rio de Janeiro med en god vän. Jag ser fram emot resan och det ska bli riktigt roligt att besöka staden med henne och få tid att umgås ordentligt med henne. Jag lovar att rapportera om resan sedan. Det sägs att det bor 170 miljoner människor i Brasilien och varenda en av dessa kan lambada upp till OS-nivå. Upp till bevis!  Vi ska nämligen vara där under karnevalen och jag lovar att rikta mina blickar på själva färgstarka dansen...

Att få åka är för mig inte bara en resa, utan att få uppleva allt som är annorlunda med alla mina fyra fungerande sinnen.

Att resa är livet!
 

Kommentarer
Postat av: AnnA

Mina minnen från Asien/Australienresan är också tydliga och dyker upp med jämna mellanrum. Det var underbara veckor! Jag skrattar fortfarande när jag tänker på då vi var i Alice Springs och körde från kylväskan efter en kall natt i bilen, fyra vuxna tjejer och fyra megastora ryggsäckar. Ns kommentar då var oslagbar - Jag visste det, jag visste det, det var någon utanför bilen i natt och de tog säkert kylväskan.
Härlig resa ni ska göra i sommar, jag är bara lite lite liiiiiite avundsjuk! ;-)
Kraam

Postat av: Cokoris

:-) ser oxå fram emot sommaren och få äran resa lite med Miss Royal ;-) sen ska ni ju vidare till Venezuela, låter underbart!! Ligga på stranden med paraply drinkar och pocketböcker är ju inte helt fel medan marsmannen fixar middagen ;)
Brasilien och karnevalen - inte helt fel , ja man är helt enkelt avis på dig som fått mycket resor de senaste åren nu både med jobb och privat till exotiska ställen :-) kraam

2006-02-16 @ 16:50:51
Postat av: ElinLeticia

Venezuela! Wow, vilken resa...:)

2006-02-16 @ 18:54:38
URL: http://elinleticia.blogg.se
Postat av: Mika

Ville bara visa mina (") (") spår...halkade in här via en kompis sida. Härligt med ny resa på G! Blir avundis, en till som sticker till venezuela :-( har hört M berättelse...*suck* när e det min tur? När jag får pengar heh..Ha en skön dag och en mys helg! Marika i Örret :-D

2006-02-17 @ 08:40:42
Postat av: tess

resa - tack den som uppfann resor! ser fram emot USA-resan ännu mer nu! :-) min nästa resa blir till fredhäll, ha ha ha! Kramar på dig! och ha det så underbart med H i Rio! BARA ÄLSKAR den staden!

2006-02-17 @ 11:31:35
URL: http://tessadventures.blogg.se
Postat av: Tessan

Underbart med resa!!Härligt!!:o)
Förstår att ni ser framemot till sommaren att fara iväg!
Vill också gratta på din namnsdagen idag!:)Trevlig helg!Kramar!

2006-02-17 @ 14:50:56
Postat av: Antonia

Stirrar avundsjukt på er! Jag saknar grymt mycket Brasilien. Jaa, ni får väl hälsa landet från mig;) och njut av resan! Berätta mer för jag kommer följa din blogg varje dag och hoppas att ni blir nöjda med mina tips. Kramar!

2006-02-18 @ 00:29:32
URL: http://vanilj86.blogg.se
Postat av: Anna

Haller med dig!! Att resa ar det basta jag vet. Langtar att fa resa och upptacka dessa lander men nu har jag lagt den pa hyllan tills barnen blir storre sa det skulle bli roligare da. Men annars mina resor ar till sverige tills vidare nu!!! Vi ses i kalifornien!!!!
Trevlig helg!!!

2006-02-18 @ 04:33:40
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: aö

wow.. ni får säkert det underbart i venezuela, om marsmannen får napp *s*

är sugen på rundresa i sydamerika, det kanske blir av om några år.. (mina tvillingflickor fyller 16 år snart, tiden bara rusar iväg..)

2006-02-19 @ 12:44:42
Postat av: Elinleticia

Stämmer bra det. Jag och Sara pluggade tillsammans ett tag på Lunds Universitet och så plåtade jag på bröllopet. Du friserade hennes vackra frisyr om jag inte minns helt fel?

2006-02-19 @ 13:48:46
URL: http://elinleticia.blogg.se
Postat av: Erik

Men tjenare! Kul att se ännu en liten tös ute i bloggvimlet. Hoppas du mår bra och att allt e väl!
Simma lugnt, kram Erik

2006-02-19 @ 20:49:47
URL: http://akervall.net
Postat av: jk

berätta sen när du kommit hem! puss puss

2006-03-03 @ 15:41:14
Postat av: jk

Välkommen hem!

2006-03-06 @ 11:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback