Mora träsk och Nicke Nyfiken

Förra torsdagen var vi på Oscars första konsert. Mora Träsk kom till Örebro och givetvis var vi på plats alla tre. Oscar diggar Mora Träsk och brukar härma den där gamla gubben när han "tecknar" medan han sjunger. Jag hörde ju inget, men det var ändå ett sant nöje att vara på konsert med Oscar och se hans ögon lysa när det gick upp för honom att det var Mora träsk in real life!



Oscar börjar prata oavbrutet nu. Tecknar och talar hela tiden. Läste
Jennys inlägg om hur mycket dottern har utvecklats i ett år. Oja! Ibland kan jag sakna bebisstadiet, samtidigt som jag tycker det är så otroligt roligt med en tvååring, man kan göra mycket mer tillsammans med barnet och man får också veta vad ens barn tycker om och inte tycker om. Oscar säger varje dag: TITTA APA! Han menar att han vill titta på Nicke Nyfiken som är hans absolut favorit nu. Han vill äta bananer, som Nicke Nyfiken gör. Klättrar, hoppar och snurrar och slår kullerbyttor. Han tecknar "SAMMA APA!". Ja, han är
 vår älsklingsapa.

Oscar är en envis pojke, det har vi sett tidigare, men nu i dagarna har han haft arga stunder. Han kan bli jättearg om han inte får som han vill. ARG. Då spelar det ingen roll var han är. Gömmer ansiktet på golvet och lipar. Vi försöker ha tydliga gränser och lära honom säga förlåt om det är något han har gjort. Igår nöp Oscar Marcus att det faktiskt gjorde ont, så nöp pappa tillbaka. Då tyckte Oscar så synd om sig själv och kom till mig "PAPPA NÖP MIG ONT AJ!" Ja, nickade jag, det gjorde ont. Men du nöp pappa också. NEJ! och då fortsatte han att lipa. Vi fick förklara att han började och att det inte var ok att nypa folk. Efter en stund funderande gick Oscar till pappa och tecknade "FÖRLÅT". YES!

Oscar börjar mer och mer leka med maten. Säger att det finns ett tåg på tallriken. TÅG FORT! Jaså? Jag frågade var tåget finns. DÄR sade Oscar och pekade på korven. Ja, det är banne mig inte fel på fantasin hos pojken, eller hur?

Han måste klä på sig ALLDELES själv. Vill absolut inte ha hjälp, även om han kämpat med en och samma strumpa i fem minuter. Jag brukar fråga försiktigt om han ville ha hjälp. NEJ! Ok. Jag tror vi måste vakna lite tidigare i fortsättningen för att hinna.

Jag börjar få rätsida på min hälsa, så snart är jag tillbaka! Hoppas jag. Och ja, Oscar har inte rört mikrovågsugnen i några dagar så nog skrämde bilbranden honom rejält!

Kram Miss Bättre

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh vad härligt att följa med i Oscars utveckling! Ni lyckades bra där med nypandet och att säga förlåt! :) Barn och deras fantasi är för härligt ibland! syftar på "korvtåget" :)

Postat av: Anna

Jaa ibland saknar jag babystadiet men det ar pass nu.. sa det ar ju annu roligare att gora med barnen och se vad dom vill gora. och mera kommunication ocksa.. men jag far tyvarr jaga runt efter Lukas och halla oga pa honom.. han ar som en apa.. han klattrar overallt och.. visst.... en dag hittade han munskolj flaska och hallde ut pa golvet.. vems fel? elijah!! han lade ju flaskan fram sa tydligt och skruven var ju inte stangd... visst fick vi lukta munskolj en stund i sovrummet och hallen.. suck... man litar ju inte pa den pojken!! hehe.. vad bra att oscar har inte rort mikron!!! en liten sak kan gora mycket faktiskt!!! en dag svalde Lukas en mynt... lyckvis kom den ut pa naturliga vagen.. oh boy!!!

2008-10-08 @ 15:53:44
URL: http://web.me.com/annanordgold

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback