December

Ja. Tiden går ju fort. Jul snart här. Till min och Oscars stora glädje. Och faktiskt till Marcus också. Äntligen!

Jag vet inte om det har med åldern att göra. Men julpyntandet startade redan i onsdags. Det vill säga tidigare än någonsin. Åtminstone i tankarna. Marcus börjar faktiskt gilla julen riktigt mycket, men tycker jag var tokig som började fundera redan då. Nåväl, när Marcus fiskade i söndags var det ju fritt fram att göra en djupdykning ner i kartongerna märkta jul, och pyntade. Jag har deklarerat för Marcus att jag tycker det är dags för våra träd i trädgården att uppleva lite ljus och jul. Alltså införskaffa ljusslingor och klä runt trädgrenarna. Marcus har inte uttryckt ett ja men inte ett nej heller.

Julgrandiskussionen har redan startat. Det blir i allafall inte julgraninköp så sent som den 23:e, men inte heller så tidigt som vid tredje adventen som är min utgångspunkt vid förhandlingen.

Jag har inte visat någon bild från Japan. Det är lite svårt i och med jag fotograferade det mesta i tjänsten, och på de flesta bilderna kan man se skolungdomar, antingen våra eller japanernas, så det kan man inte visa offentligt, men några sk. ego-bilder går ju i och för sig att visa. Ja, jag kan summera så här väldigt kort och enkelt: en mycket intressant och minnesvärd arbetsvecka. En verkligen fin förmån att få se så mycket genom sitt jobb. Really!


Alexandra efter den långa flygresan



Alexandra tolkar


Alexandra klädd i kimono (mannekängar för grabbarna!)


I himmelriket!


En kär återträff, jag och Yasu efter 7 år!


Alexandra dokumenterar och filmar


Alexandra med egenvikta Origami

Origami kommer av de japanska orden oru, som betyder "att vika", och kami, som betyder "papper". Man kan vika alla möjliga sorters figurer, t ex geometriska former, djur eller askar. Tranan sägs även ha speciella krafter. Viker man tusen tranor så går ens önskan i uppfyllelse. Man kan ge tusen tranor till någon som är sjuk för att den ska bli frisk fortare. Tranan är även en fredssymbol. Mängder av tranor las i fredsparkerna i Hiroshima och Nagasaki som en påminnelse om atombomberna.

Kram Miss Trana

 

 


Kommentarer
Postat av: Ira å Mio

hihi vet hur mkt u älskar jul så det e bra du lcykats få mannen mjukna lite mer och mer :-) snart ´kanske du får julgranen redan vid 1 dec ;-) haha.. roligt med bilder fr Japan, du var så söt med kimono! kram

2009-12-01 @ 17:19:47
Postat av: Hanna

Så roligt att se lite bilder...En som blev riktigt glad var Leo som satt och sa Alesandra hela tiden...han saknar nog dig, och han är inte ensam.

Pyssla på min vän.Kram

2009-12-01 @ 20:52:15
Postat av: Jos

Fina bilder!

Postat av: cina

Ja däran om julen är det bara om ni möts halvvägen..kan förstå att det kan vara så mysigt att få lite tidig julstämning...själv är jag så julkär! Är redan insats med en massa inprydnad av julssaker tillsammans med tjejerna som hjälpte mig. I helgen funderar vi på att klä plastjulgranen, vill gärna köpa riktiga julgranen men har inte kommit överens med Martin om det så kanske får det bli nästa helg.



Kul att se bilderna på dig fr Japan.. jag minns tranan som hjälper de som är sjuka flr att kunna göra flera till de som har det svårt o få de bli friska.Känner igen det du skrev om för då jag berättade för NU för unga Döva i programmet, när några Japanska folket kom o hälsade på Kristinaskolan o visade trummusiken men det är nästan 17 år sen så jag kommer knappast ihåg vad det egentligen handlae om men jag minns att jag berättade om tranan o vad som hände i Hiroshima med atombomben etc...

Kramkram! Ses på mån lucia morgon på dagiset våra barn deltar med i det :)

2009-12-11 @ 22:33:30
URL: http://mimmimussepigg.blogg.se/
Postat av: Henrik

Kul att hitta en gammal klasskamrat och väns blogg du får gärna titta på min, mest bilder på mina barn. Jag har två en flicka på 2,5 år som heter Hannah och en pojke på 8 mån som heter Erik.



Fin son du har fått.

Kram /Henke

2009-12-15 @ 07:56:50
URL: http://www.whataniceday.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback