Är flyförbannad..

..idag. Det är så sällan som jag beklagar över mitt funktionshinder, men idag är det verkligen inte roligt att vara döv. Jag har bokat tolkar till en viktig föreläsning i Globala skolans regi hela dagen. Inställt mina lektioner och planerat extra uppgifter och sett till att dagen ska flyta på utan min närvaro.

Några minuter innan föreläsningen skulle starta satt jag lite otåligt. Var är tolkarna? Bad min arbetskollega ringa till tolkcentralen. Vad! De har inte ens min beställning. JO! Jag vet att jag har skickat den 7 januari, kl 08.35. Bad till och med om bekräftelse som jag inte fick. Det är just det jag ofta påpekar till dem att det är så viktigt med bekräftelser, för man upptäcker ju tids nog om det inte kommit fram eller om det blivit något problem. Rutinen finns tyvärr inte på en av Sveriges största tolkcentral och det är så beklagligt. Enligt min mening tar det inte många minuter att skicka tillbaka en kort bekräftelse som kan se ut så här: "Din bokning har inkommit, gäller tolkning på Hjalmar Bergmanssalen på Näbbgatan 4 den 4 februari kl 9.00-16.00 enl. bif. program. Det kommer två tolkar: Lisa Nilsson och  Sara Andersson"  Färdigt. Tog mig bara 38 sekunder att skriva detta.

Jag är förbannad idag. Det känns verkligen inte rättvist. En yrkesarbetande kvinna som vill så mycket och har ambitioner att utveckla många saker på arbetsplatsen blev stoppad idag. Bara för att hon är döv. Proppdöv.

Jag ska skicka till tolkcentralen det mail jag skickade den 7 januari 2009 klockan 08.35. OBS! Kom ihåg att kritiken är inte riktad till någon person på tolkcentralen, utan till hela jäkla systemet.

Kram Miss Förbannad

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hej! Gud vad tråkigt! Det är ju så onödigt att det ska behöva bli så här. Kram!

2009-02-04 @ 12:57:25
Postat av: Inga

Hej!

Jorå - jag blir också förbannad å dina vägnar!

Det borde vara lätt att ha bättre system med dagens teknik.

Hoppas detta var sista gången du blev utan tolk.

Kramar

2009-02-04 @ 13:04:02
Postat av: Lovisa

Hej vännen! Nu förstår jag varför du skrev på facebook att du var så förbannad. Fy vad tråkigt!!! Så ska det inte behöva bli. Föreläsningen går förstås inte i "repris" någon annanstans någon annan dag?? =) Kram på dig och hoppas att resten av dagen blir bättre.

2009-02-04 @ 13:29:38
Postat av: Ira

Men fy :s trist det skett. I sthlm får vi alltid auto svar att mitt mail är mottagen så då kan de ej säga de ej fått mail överhuvudtaget sen kommer en mer personlig där det skrivs om jag fått tolkar eller ej samt namn om jag fått. Som du sa. Tar ej långt tid skriva detta. Ledsen för din skull missa dagen idag. Kram

2009-02-04 @ 13:52:36
Postat av: pia

Riktigt illa! Så trist när något sådant händer! Ledsen för din skull! puss

2009-02-04 @ 14:12:28
Postat av: pia

Det var länge sen jag var inne på din blogg och har nu uppdaterat mig...du är så duktig på att skriv aoch det är så roligt att läsa..även om vi har kontakt ofta så får man den där lilla extra infon som är så kul att veta!

love!!

2009-02-04 @ 14:19:24
Postat av: Charlotte

Åh, vännen! Jag lider med dig ska du veta!!! Det finns inte mycket som vara mer irriterande för en vad gäller problem kring tolksituationer! Så jag kan tänka mig hur du känner dig idag, men hoppas förstås att du har fått ut något av dagen ändå! Jag ska nog slå några extra slag på boxningssäcken i garaget åt dig! ;) Puss på dig!

2009-02-04 @ 16:05:52
Postat av: Sofia

Åh jag vet precis hur det känns!! Har hänt mej flera ggr nu (den värsta var när jag hade åkt till ett ställe utanför Askersund i höstas för att vara med på en NTA-kurs men.. inga tolkar kom! Så jag fick vackert bege mig tillbaka till Örebro..) och har också tagit upp med tolkcentralen flera ggr varför de inte kan skicka ut bekräftelser, som du ju påpekat så tar det ungefär 38 sekunder att skriva en sån. I Härnösand fick jag ALLTID svar från tolkcentralen däruppe oavsett om jag skulle få tolkar eller inte och det var så bra. Sen kunde jag alltid svara direkt till deras mobilnummer, jättepraktiskt och bekvämt. Här får man meddelande via mobil från ett nummer som man inte kan besvara. Blir ofta så förbannad och irriterad på hela systemet. Läste du insändaren om dövblindtolkar i NA idag? Vi måste förresten ta och ses snart igen!! Stora kramar!

Postat av: Veronica

Åh, förjävligt :(

2009-02-04 @ 20:24:18
URL: http://eightbits.blogg.se/
Postat av: Addie

Lider med dig och förstår hur det känns. Jag hoppas du anmäler till patientnämnden för det är ett sätt att de ska fatta hur frusterande det är för oss. Har varit med om det här så många gånger och jag måste faktiskt säga att jag tror Örebro är den enda som inte skickar bekräftelse på att de fått våra tolkbokningar för jag har bott i Sthlm och i Göteborg samt Leksand och där talade de alltid om att de fått mina bokningar och det kändes tryggt faktiskt. Har påpekat det till TC här i Örebro men trots det blir det ingen bättring. /Addie

2009-02-04 @ 21:50:49
URL: http://addiswa.blogg.se/
Postat av: Mormor

Kära Alexandra, Känner verkligen med Dig. TC i Örebro får verkligen ta till sig den här kritiken. Det har ju tydligen drabbat många.

Synd att jag som mamma inte kan ta till mig reklammationen angående Din hörsel och fixa det. Jag var inte okoncentrerad under "produktionen"

Kram Din mamma

2009-02-07 @ 00:45:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback