USA 2010

Nu är vi hemkomna sedan en vecka tillbaka efter en mycket bra USA-vistelse denna gång. Huvudmålet med resan var att slutligen få chansen att säga farväl till en anmärkningsvärd kvinna, Marna Brower Royal, min farmor. Även om hon nått en mycket hög ålder så var det svårt. Jag, farbror Prentice, bror Stephen och syster Mary åkte en mycket vacker kväll i en segelbåt och skulle sprida ut hennes aska i havet. Askan har förvarats i en whiskyflaska fram till denna dag. Hennes favoritdryck. Vi skrev våra sista ord till henne på varsin snäcka och tog fram lite aska i snäckskålen och lät sedan snäckorna flyta i det vida havet nära Yatchklubben som farmor älskade. Och så skålade vi. Med farmors favoritwhisky. Jag har aldrig varit med om något så vackert. Så vackert.

Hon var en vacker kvinna som älskade livet. Hon var mycket positiv som person och ville jämt ha roligt. Hon tyckte om att njuta och var också mycket givmild och generös. Och så älskade hon whisky. Hon glömde aldrig mina födelsedagar och skickade alltid små presenter till mig och skrev många brev och då bad jag alltid min mamma teckna vad det stod i breven flera gånger när dom kom med posten. Det var fantastiskt hur mycket hon försökte visa att hon fanns när jag växte upp trots att hon bodde en halv jordklot bort från sitt tredje barnbarn. Jag har fått så mycket från henne och då menar jag till exempel det sätt hon såg på livet och generositeten är ett egenskap jag gärna vill bära med mig i livet. Jag har dock inte lärt mig älska whisky. Inte än. Jag blir så varm inombords att stå här och se vilken fin familj farmor har och jag är säker på att hon skålar med pappa nu, med whisky förstås. Tack.

Detta var innehållet i mitt tal på begravningen och jag är väldigt tacksam att jag fick tolk på plats och det gick förvånadsvärt bra att använda ASL, så nog har jag ganska mycket av det språket kvar sedan jag studerade på Gallaudet 2002.

Det var mycket bra tid i Boston, mycket umgänge med familjerna. Sedan åkte jag, Marcus och Oscar till Florida för en vecka semester "tu man hand" och njöt varenda dag i Key West där Oscar i princip bodde i vattnet. Vi kan inte vara mer än nöjda med resan och ser fram emot några sommarveckor i Sverige, för även om Key West har tropisk värme, palmer, turkosblått hav och kritvita sandstränder så älskar vi svensk sommar med ljusa sommarkvällar, ja, så länge det inte regnar alltför mycket.


Vi tre på stranden i Boston


Jag och min goa bror Stephen


 farväl till mamma och farmor



Oscar med kusinerna


Kusinerna Royal/Little innan minnestunden


Lilla familjen Royal/Karlsson innan minnestunden


Jag och min vackra syster Mary


Oscar i Key West


Hej då Amerika

Kram Miss Sommar

 


Kommentarer
Postat av: Ira

Vilken vacker ceremoni ni hade för farmor!



Tyvärr gick det bara se tre bilder, den första oh de två sista.. kanske ngt fel på uppladdningen? hyff kolla det.. rött kryss...



Puss

Postat av: Inga

Kära, kära familjen Royal.

Vilken fin seremoni ni hade för din farmor, som vi också minns väldigt väl. Roligt att se bilderna på dina syskon och övrig familj.

Härligt att se vilken underbar semestervecka ni sedan fick. Ha det så bra och hoppas vi ses snart.

Kram

Inga och Tommy

2010-07-08 @ 11:18:05
Postat av: Ira

Roligt se bilderna på Mary o Stephen samt dina syskonbarn de har blivit stora!! kunde alltså se alla bilder nu.. :)

2010-07-08 @ 20:28:12
Postat av: Sofia

kära vännen, vilka underbara bilder du visade oss!! fotot med oscar på stranden i key west kan ni rama in, tycker jag. det var en väldigt fin ceremoni ni gjorde för din farmor och hon uppskattade nog det väldigt mycket därifrån hon är nu. ses snart när vi är hemma i örebro igen? KRAM!

2010-07-08 @ 22:18:16
URL: http://sosia.blogg.se/
Postat av: Hanna Landström

Vännen, kul att se dina bilder, igen, och cermonin kan jag både läsa och höra flera gånger om...Vackert! Precis som vi sa, finns det så många sätt att hedra när och kära på och detta var SÅ speciellt! Tack för sist. Vi har det så gott, och längtar tills vi ses. Kram i kubik Hanna

2010-07-08 @ 23:05:20
Postat av: Kicki

Vilket fint tal! Gott att du fick ta farväl på ett sådant sätt! Å vad glad jag är att June kunde fixa fram tolkar!!!



Helt fantastiska bilder! Jag blir sjuk av längtan till Fla!!!



Kramar!

2010-07-08 @ 23:40:46
URL: http://johansfru.blogg.se/
Postat av: Maria och Ofelia

Välkomna hem!:-) Ja, begravning är alltid en begravning. Men ni verkade ha tagit farväl på ett underbart sätt. Såg oxå ut som ni hade riktigt härligt i Key West! Nu har vi ju tropisk värme här i Sverige.. Njuta njuta njuta!:) Stora kramar!

2010-07-12 @ 21:50:18
Postat av: Familjen Seyffart

Åh, vackra bilder och ett väldigt fint farväl av din farmor. Minns att hon brukade skicka fina stickade tröjor till dig. Kul att se bilder på Mary och Stephen samt deras barn! Hoppas vi får tillfälle att ses i sommar. Stora kramar från oss i Skåne

2010-07-12 @ 23:54:13
Postat av: Helén

Rörande och underbara bilder och allt du skrev!

Skönt att ni haft det toppen! Hoppas ni är laddade nu framför er efter allt med jobb och annat.

Jättekram från Vänersborg!

2010-07-14 @ 15:48:41
Postat av: bitte

Hej skulle du vilja rösta på min snygga sko i Nellys designa din sko tävling.

Skulle bli väldigt väldigt glad.



http://nelly.com/designyourshoe/?obj=anVSxMNG49hGJyuBNFQvjmqwnpKXz04OnPeYbpdUl9btwJu8O9qv#shoeGallery



Ps kan självklart rösta om du har ett eget bidrag.

kram Bitte

2010-07-21 @ 19:27:59
URL: http://www.lovemercury.se
Postat av: David Sandgren

Hej Alexandra!!



Här är David, Jo det var ett tag sedan vi pratade sist, jo jag undrar över en sak... Jo när du skrev "farväl till mamma o farmor", har din mamma gått bort?



Isåfall beklagar jag sorgen. Jag har iallafall ett bra minne med henne, och det är ju då hon lagade goda pannkakor till mig & Oscar medan ni inte var hemma. :)



Ha det så bra & hälsa familjen från mig.

Mvh David

2010-07-23 @ 02:11:47
Postat av: pia

Finast vännen,

även om jag hört om ditt tal och minnesstunden så tåras ögonen igen. Vilken underbar upplevelse, att något så sorligt och tråkigt kan vändas till något vackert och minnesvärt.

Love U finaste! Och otroligt fina bilder på dig och dina fina!! Det syns verkligen att ni är syskon!!!kram

2010-08-04 @ 20:22:43
Postat av: jenny

Min underbara vän, så vackra bilder.



kram

2010-08-07 @ 23:23:20
URL: http://jennyk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback