Tacksamhet är en dygd


Äntligen. Vi har verkligen längtat att få ge Oscar ett syskon. Något vi trodde skulle fixas utan problem. Det gick ju fort med Oscar och varför skulle det inte vara samma med lillsyskonet? Samma mamma och pappa liksom. Tre månader blev till ett halvår och snart ett halvår till ett år. Sedan var det två år. Till sist faktiskt tre år. Man började ju fundera över om Oscar bara varit en lyckoträff. Det var tufft. Varje tjugoåttande dag var tuff eftersom det alltid slutade i en besvikelse. Samtidigt försökte vi påminna varandra om att vara tacksamma över att vi åtminstone hade ett barn. Och inte bara ett barn utan en Oscar. Vi var så lyckliga för honom och tänkte ofta på dem som var utan, så vad hade vi att klaga över egentligen. Tacksamhet blev därför ett ord som jag verkligen tog till mig och bar inom mig och jag reflekterade ofta över livet. Det blir verkligen inte alltid som man tänkt sig och det finns så mycket man är tacksam för och att få känna tacksamhet är verkligen en dygd. Kom ihåg det!

Men vår längtande blev ändå inte mindre för det. Ska Oscar verkligen vara ensam om sin barndom?

Folk frågade när det var dags för syskon. Jag förstår att man undrar - och även om frågorna kunde kännas jobbiga och tunga så brukar jag svara ärligt: Bra fråga! Det undrar vi också.

Vi sökte hjälp. Det tog tid. Och energi. Massor. Men igen, här känner vi tacksamhet för att möjligheten fanns för oss och att det var möjligt att få hjälp. Det har inte varit lätt alla gånger, men det v a r möjligt.

Den 27 november 2010 kom det väldiga, väldiga efterlängtande plusset. Är det verkligen sant?

Snart har det gått 9 hela månader och det har varit en fantastisk resa, som det var med Oscars graviditet. Jag har mått väldigt bra. Sluppit foglossning och onda ting releterat till en graviditet. Nästan för bra måste jag säga - och ja just det, jag är bara tacksam. Nu hickar bebisen. Det har det gjort väldigt mycket. Sparkat och rört sig mycket mer än vad Oscar gjorde i magen.

Nu undrar vi när lillsyskonet behagar att komma. Vi har slagit vad med grannen om vilken dag det är dags. Oscar kom ju på beräknade dagen, så lillsyskonet har lite att leva upp till, men för oss får det gärna komma tidigare. Man har hört att man ska köra färdknäppen, äta färsk ananas, dricka kamonillte, gå i trappor och/eller äta kräftor om man vill sätta igång förlossningen. Ja visst ja, det finns ju ananas i kylen. Ska jag testa? 

Hur som helst, så är det mycket välkommet och vi ser verkligen fram emot att familjen till slut blir lite större.

Och jag är så tacksam. 

Och då och då får man perspektiv på saker och ting som t.ex. de fruktansvärda tragiska händelserna i Norge. Jag sänder mina tankar till grannlandet. Så enormt ofattbart och sorgligt!

Kram Miss Ananas


Vi i Italien april 2011 med bebisen i magen


Kommentarer
Postat av: malin

jag är så glad för eran skull! ämnet är ju ofta svår att prata om, men ju mer man pratar om det desto mindre tabubelagt. det är ju inte bara att kramas o poff kommer plustecknet på en gång. då är det otroligt bra att man kan få hjälp med att hjälpa naturen på traven. spännande med lillsyskonet! eller storasyskonet... ;-) min storasyster önskade sig en storebror, när hon fick veta att mina föräldrar väntade mig ;-) all lycka! kramar

Postat av: Sofia

Ja tänk vilka fantastiska möjligheter till hjälp det finns för oss som haft svårt att blivit med barn på olika sätt. Och att de faktiskt ibland funkar! Väl när det äntligen fungerar och det är ett litet liv som växer inombords oss och vi får se plusset på en liten sticka så får man tillbaka en massa energi som inte fanns där innan plusset :) Underbart!!



Och snart snart är det dags för en 4:e familjemedlem och det är flera än ni som längtar och ser fram emot den dagen h*n föds :)



KRAM!!!

2011-07-24 @ 23:31:21
URL: http://sosia.blogg.se/
Postat av: Inga

Vi tänker mycket på er alla tre och längtar också.

kramar

2011-07-25 @ 11:56:52
Postat av: Elisabeth

Vi är så glada för er skull, så roligt att en liten bebis snart är här:) Vi håller tummar och tår för att allting ska gå bra nu! Kram

2011-07-25 @ 18:05:53
Postat av: Maria

Vilken fin läsning! Man ska verkligen vara tacksam för varje dag i livet. Det tror jag att ni kommer att kunna känna efter det som ni varit med om. Det är det som gör livet rikt. Jag är så glad för er skull!

Önskar er all lycka inför det som kommer att ske snart, mycket snart! Kramar i massor förresten kul att du bloggar igen!:-)

2011-07-25 @ 21:44:03
Postat av: Anneli

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 5 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/july/mandag-dagens-blogg-3.html#comment

2011-07-25 @ 22:03:45
URL: http://anneliih.blogg.se/
Postat av: Anneli

Vinnaren av dagens blogg finns uppe nu!kolla ifall det blev du eller anmäl dig till den nya omgången här:

http://anneliih.blogg.se/2011/july/tisdag-dagens-blogg-3.html#comment

2011-07-26 @ 13:29:00
URL: http://anneliih.blogg.se/
Postat av: lime

härlig och tänkvärd läsning!

2011-09-07 @ 23:40:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback