Trattisar

Hej!

Nu har vi fått tillbaka vår dator med nya knappar. Det tog en vecka, men i och med vi klarat oss utan bredband så länge var det en bagatell att vänta en vecka på HPs service. Nu får vi lära sonen vår att låta bli tangentbordet... I dagarna har han lärt sig att klättra upp på köksbänken med hjälp av alla handtag som finns i lådorna. Några sekunder så är han på bänken och leker med microvågsugnen som plingar varje gång han stänger eller öppnar luckan.

I helgen har vi varit mycket i skogen. Vi visste förstås att vi bor alldeles bredvid en fin skog, men inte att det skulle myllra av så mycket svampar. Jag har alltid tyckt om naturen, men aldrig varit en sån som plockar svamp år efter år, men ibland följt med dock mest som sällskap då mina svampkunskaper kunde betecknas som bristfälliga. Jag fick dock hit min mamma vid ett tillfälle och hon kunde  visa åtminstone de mest vanliga. Kantareller och trattkantareller är de två sorters svampar som jag är helt säker på och är också bara dessa jag vågar plocka ner i korgen. Tyvärr går räddhågset förbi de övriga guldklimparna i skogen men hellre vara helt säker på vad vi har i grytan, såsen eller på mackan härhemma. Hur som helst fick jag tydligen en blodad tand och gick ut vid tre tillfällen under helgen, två av dessa med sällskap av Oscar. Han plockar också svamp i en egen korg och tycker det är spännande i skogen och tecknar "SVAMP", först med pekfingret på handflatan, men nu med tummen, vilket är det rätta.

Jag till och med började tro att jag hade någon slags inbyggd radar för trattisar eftersom jag tyckte jag alltid hittade så mycket, men jag förstod ganska fort att trattkantareller är ganska tacksamma, för om man hittar en på ett ställe så har den ofta många trattisar i sällskapet på ett och samma område. Alltså, de växer gärna i grupp. Och sen är det nog bra tid att spana efter dem och få korgen rätt full ganska fort. När man inte hittat efter en stund så såg man plötsligt fler och adrenalinet kunde pumpas på nytt och hoppet var tillbaka. Jag har torkat en hel del men också fryst en hel del. Inte ont om denna aktivitet, men jag är ganska paff att jag verkligen är helt såld på att införskaffa så mycket svamp inför höstens middagar, gärna som ett fint tillbehör till Marcus laxar.

Oscar: Titta!! Så många trattisar! Det ska mormor få!

Mormor fyllde förresten år i lördags och det var första gången på många, många år som vi kunde uppvakta på den rätta dagen. Vi har ju bott rätt långt från varandra att vi fick fira före eller efter hennes födelsedag men i och med hon flyttat betydligt närmare Örebro kunde vi komma på en mycket god middag och fira. Till och med Oscar tyckte det var ett sant nöje att besöka mormor och överlämna korgen med skogens fynd.

Igår när jag skulle somna, gissa vad jag såg då? Trattisar. Kanske för att jag ställt in mina ögon så stenhårt efter trattisar att bilden med trattkantareller i huvudet fastnade. Men i natt ska jag drömma om något helt annat. Hoppas jag.


Oscar snart 2 år. Hur är det möjligt?


Må så gott ni alla en måndagkväll som denna.

Kram Miss Tratt

Kommentarer
Postat av: Anna N

Jaa svart att tro att Oscar blir 2 ar gammal snart! Tiden rinner och mina pojkar ar redan 2 1/2 och 4 ar.. josses amalia!!! Jaa det kan vara roligt att plocka upp svampar men det hade jag inte gjort pa manga manga manga ar nu.. inte i den amerikansk skog hellre.. det ar iallafall mysigare i svenska skogar... ;-)

2008-09-23 @ 18:45:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback