Att ställa inför ett val

Gott folk,

Nu i dagarna har jag gått och grubblat över ett val jag blev erbjuden till. Ett spännande val. Ett tidbegränsat val.
Jag är nöjd med det jag har och trivs. Ändå tycker jag det är ett förlust att inte välja. Jag vaknar och somnar med samma tankar: vad ska jag välja? Jag har något i luftstrupen likt en klumpboll som sitter fast i röret så att syret knappt kommer igenom till lungorna. Den dagen jag fattar beslutet vad det än blir krymper bollen men vad ska jag välja? Ska jag tacka ja till det val jag fick? Samtidigt finns det en sak som KAN hindra att jag tar det val och då bör jag avstå redan nu. Tänk om jag inte får samma val senare i livet? Det är nog bara att igen konstatera att jag vill äta kakan och ha den kvar.
Jag skriver kanske lite kryptiskt eftersom jag ogärna vill avslöja vad det handlar om just nu, mycket för att så många frågetecken finns kvar, men på samma gång känner jag ett visst behov att skriva av mig. Jag har verkligen fått mersmak för bloggandet eftersom jag kan spara alla mina inlägg och läsa dem någon gång om några veckor, månader eller till och med år och då kanske man småler åt sina egna visioner och tankar... Hur som helst så är det ingen idé för er att spekulera vad det kan röra sig om. I sinom tid kommer nog ett svar....

Det där med bloggandet finns en sak som jag funderat speciellt mycket på - det är riktigt roligt att kunna ta del av olika bloggar beroende på intresse och tid - men hur gör man med till exempel mina elevers bloggar? Jag har alltid haft som princip som lärare att jag inte lägger mig i mina nuvarande elevers liv utanför skolan och eftersom jag gärna bibehåller denna relation som finns i skolan har jag valt att inte läsa mina nuvarande elevers bloggar. Det handlar inte om att jag inte tycker att de är intressanta. De är jättetrevliga och har mycket mellan öronen, men det finns alltså inte poäng att veta för mycket om dem. Jag känner mig ganska ensam med denna tanke, så det vore intressant att höra era åsikter.

Det känns annorlunda med de elever som slutat, för därmed är den yrkesmässiga kontakten avslutad- så känner jag iallafall, så till exempel Neas blogg känns absolut OK att följa. Jag funderar ofta på varför jag känner så- hänger det ihop med min ålder, dövhet eller helt enkelt i egenskap som lärare? 

Sedan vad gäller mina elever som läser min blogg är det deras val och jag är fullt medveten om att jag skriver en offentlig dagbok. :-) 

Nu börjar min helg!


Kommentarer
Postat av: tess

oj, nu blev man verkligen nyfiken! kul att läsa dina bloggs faktiskt! och jag kan hålla med om det där när det gäller "elevers blogg", det är du själv som avgör var du tycker gränsen ska vara. dövvärlden är ju så pass liten och ibland kanske det är bra om man på något sätt vet sina gränser. om jag var lärare skulle jag nog göra samma sak som du...;) och, blogg för mig är mer som en kul grej, då behöver man inte blotta ut sig ALLT man tänker och tycker...jag tycker det är roligt att gå tillbaka till mina inlägg och se vad jag har skrivit...och att läsa mina favoritbloggar (du är en av dem!) är ju extra roligt! :-) känns nästan som man läser en "tidning" på något vis.. hahaha.. hoppas allt är bra med dig! ses snart, kanske? KRAM!

Postat av: Jenny I

Inte du också! Liksom Jennyk kommer du med hemligheter! ;) Nåväl, jag får hålla mig till tåls för i sinom tid berättar du! :) Angående dina reflektioner med bloggen, kan jag inget annat än att hålla med dig - jag skulle inte heller läsa mina elevers blogg hur frestad jag än är, allt för att behålla den lärar-elev relationen. Annars finns där en stor risk att det blir kompis relation vare sig man vill eller inte. Du tänker nog så i egenskap som lärare! Hurra för blogg (roligt!) - men till viss gräns. Hur som helst, jag kommer till Örebro nästa helg på möte lör-sön men tänkte komma redan på fredagen. Kanske någon middag? Jag mailar så småningom.. :) Kramkram!

2006-02-03 @ 17:02:31
URL: http://jennyi.blogg.se
Postat av: cokoris

säger detsamma..låter spännande, jag kanske får veta det sinom tid.... trevlig helg Royal!! PUSS ILY

2006-02-03 @ 20:38:02
URL: http://cokoris.blogg.se
Postat av: Maria F

Alexandra! Jag tror att du har läst boken "Alkemisten" och vill påminna dig om den. Livet består av olika val och livets mål avgör vad för val man gör. Sedan vill jag även passa på att nämna ett bra ordspråk - man kan inte ångra för något som man gjort utan för det som man INTE gjort..

Lycka till med ditt val!

Varma kramar från nyfiken Maria :)

2006-02-04 @ 17:52:29
Postat av: frugan Ulrika

Det är en del av människans livsuppgift att fatta olika beslut som rör sig själv under sitt liv. Jag har fattat en del beslut som jag både ångrat eller glädjt mig åt. Jag hoppas du gör som känns rätt för dig!

P.S du och din sambo är ett vackert par. d.s :)

2006-02-05 @ 09:13:28
URL: http://frugan.webblogg.se
Postat av: Anonym

Du borde lyssna på dessa kloka tjejer som kommenterat till dig. Jag brukar säga att det finns mening med allt som sker. Så vad än du väljer blur det säkert bra. Men om det skulle vara så att du fått erbjudande att flytta ner till Skåne, då är det liksom slut diskuterat ;). (drömma kan jag ju göra..) Vill säga att jag tänker mycket på er och vad än du väljer kommer det bli bra!

2006-02-05 @ 18:45:33
Postat av: jennyk

oj, glömde säga att det var lilla jag ;)

2006-02-05 @ 18:46:07
Postat av: Anna

Vad spannande!!! Beratta sen vad du hade bestamt!! Forresten kommer jag nog hem i mars till Sverige.. da ska jag till orebro for en kompis dop.. kanske vi hinner ses??? Kram!!

2006-02-06 @ 03:33:01
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: jennyk

Förresten, du kanske ska anta utmaningen? vem vet om du får samma chans igen? du kan alltid ta tjänsteledigt från ditt nuvarande jobb?

2006-02-07 @ 13:21:33
Postat av: Lina

Hej Alexandra nu har jag äntligen hittat till din blogg. Häftigt fenomen det här med bloggandet, men jag håller med dig om dina fungeringar kring att elever kan läsa dina bloggar och att dina elever även skriver bloggar. Det är ett dilemma hur mycket ens elever bör veta om sin lärare och vice versa. Jag hoppas du har en underbar och spännande vistelse bland allt festivalfolk. Vi ses när du kommer hem igen, solbränd och fräsch hihi. Kram på dig.

2006-03-01 @ 10:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback