Oscars dop 17 mars 2007

Vi har diskuterat fram och tillbaka om Oscar skulle döpas eller om vi skulle ha en namngivningsfest istället. Egentligen är vi inte mycket för det kristna, men för mig är kyrkan ändå en fin plats full med känslor. Lyckliga men också sorger. Jag tycker i alla fall det är viktigt att kyrkan ska vara öppen för alla och att man ska veta att man kan vända sig dit när man känner för det eller när behovet är stort. Ja, tillbaka till dopet så tänker jag dopet som en högtidlig tradition, en familjehögtid starkt kopplad till namngivningen av ett barn. Att det också innebär att man blir "medlem" i Guds familj, att Gud skyddar en genom livet med mera är inte vad vi sätter i första rummet. Att jag har en dopklänning som min mormor sytt och som jag använt själv när jag blev döpt och.. ja, jag är nog ganska mycket för tradition för jag tycker det är fint helt enkelt. Vi fick en superbra präst och två underbara dikter lästes upp av Oscars ena fadder gjorde hela akten fulländad.

48225-73

Oscars familj blir större
Faddrarna Andreas, Hanna och
Klara

48225-80

Ett ljus tändes till minne av en fin ängel


48225-76

Samlade på Nikolaikyrkan

Hanna läste upp den första dikten:

Önskan

 Vi önskar dig inte guld
 ej heller pengar eller makt
 Vi önskar dig modet att vara dig själv
 och stå för vad du sagt
 Vi önskar dig inte en stenfri väg
 men kraften att vägen gå
 Vi önskar dig kärlek i rikligt mått
 och vänner att lita på.

48225-74

Den härliga prästen Josephine Cummings döper Oscar Edwin Marcus Royal

48225-78

Hej, hej här kommer jag!

Hanna läste den andra dikten:

Barnets önskan

 Krama mig ofta så blir jag glad och trygg,
 låt mig känna mig älskad även om jag varit stygg.
 Stå fast, ni som är vuxna, trots mina prövningar och test,
 för även om jag klagar är ni ändå bäst.
 Visa mig i handling vad respekt är för någonting,
 lär mig se det vackra i världen runt omkring.
 Tala om att jag duger just precis som jag är,
 och låt mig höra ofta att jag är er väldigt kär.
 Låt vårt hem vara ett ställe där tolerans och kärlek bor.
 och kom ihåg att man kan leka även om man blivit stor!!!

 ~ Stina Norén ~

48225-75

Den lilla familjen med en mycket trött Oscar

48225-79

En sen lunch med fika bjöds på församlingshemmet
En pigg (igen!) och glad Oscar med mormor

image81

Oscar fick många fina presenter, tack familjer och vänner så mycket!
Ni är guld värda allihop!

Kram Miss Trött men Nöjd

Kommentarer
Postat av: Cokoris

Fina bilder.. roligt se nyare bilder på Oscar... men också mamma Alexandra o pappa Marcus! :-) pusskram

2007-03-20 @ 11:25:04
Postat av: Piggelin

Fina bilder på dopet!..Oscar var duktig på bilderna:-)

Postat av: Maria

Jättekul att ni skrev om dopet! Förstår era funderingar kring kyrkans innebörd. Tänk vad mycket kyrkan har gjort för det svenska folket. Vad vore landet utan alla vackra kyrkor? Traditioner är också fina...
Kan tänka mig att Oscar var jättetrött efteråt!:) Glädjer mig att det blev en lyckad dag för Oscar!

Här har nedräkningen börjat..:) Många kramar!

2007-03-20 @ 18:03:03
Postat av: Sofia

fina bilder! och vackra dikter! äntligen får man se hur din mamma ser ut hihi.. skönt att oscar inte gjorde en "sofia"... dvs att bajsa i blöjan när man skulle precis döpas och gissa hur trevligt det var för min faster som blev min gudmor att ha mig i famnen just då.. hihi! puss o kram

2007-03-20 @ 18:22:09
URL: http://sosia.blogg.se
Postat av: Anna

Thanks for sharing with all pictures.. as always you all are adorable....

2007-03-21 @ 14:08:05
URL: http://nordgold.blogg.se
Postat av: jenny

ni alla var så fina, du får berätta mer sen när vi träffas. Puss&kram

2007-03-22 @ 22:43:05
URL: http://jennyk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback